7CD9D1A1-08C3-4443-854D-9A36C993FF75.jpe

Zalety
(i nieliczne wady)
samochodów elektrycznych

Z punktu widzenia kilkuletniego doświadczenia w temacie elektromobilności.

 

Elektryki to (prawie) same plusy:

  • Samochody elektryczne są bardziej ekologiczne niż spalinowe. Nawet te ładowane prądem z węgla. Wiele badań i publikacji potwierdza tą opinię. Wśród instytucji potwierdzających tą tezę sa m. in 

- EEA - Europejska Agencja Środowiska

- The International Council on Green Transportation 

- Transport and Environment - branżowa organizacja z siedziba w Brukseli

  • Codzienne użytkowanie samochodu elektrycznego jest o wiele tańsze niż spalinowego. Początkowe wysokie koszty inwestycji szybko się zwracają, jeśli ktoś jeździ trochę więcej niż "wkoło komina"

  • koszt przejechania 100 km to nawet 3 zł - przy odpowiedniej taryfie w garażu. A nawet korzystając z publicznych, płatnych ładowarek (Spora część z nich jest bezpłatna), jazda na prądzie wychodzi porównywalnie do LPG. Oszczędnosci przy jeździe ok 100 km dziennie sięgają kilku tysięcy złotych rocznie w porównaniu do LPG, a porównując do benzyny można ty już mówić o kwotach pięciocyfrowych.

  • Koszty napraw są dużo niższe niż przy autach spalinowych. Auta elektryczne mają 10 razy mniej części ruchomych niż spalinowe, praktycznie się nie psują. 

  • Zgodnie z ustawą o elektromobilności z 2018 r. odpada nam koszt parkowania w publicznych strefach płatnego parkowania

  • Możemy poruszać się legalnie po buspasach, w korkach oszczędzamy czas

  • Auta elektryczne nie hałasują i nie kopcą. Niedługo wejdą obostrzenia dot. wjazdu do centów miast samochodów niespełniających norm emisji spalin. Elektryków nie będzie to obowiązywać.

  • Frajda z jazdy elektrykiem jest nieporównywalna do jazdy autem spalinowym. Mamy tu dużo większą płynność. Nie ma potrzeby manualnej zmiany biegów. Elektryk praktycznie nawet nie ma skrzyni biegów, tu jest tylko jeden bieg.

  • Przyspieszenie auta elektrycznego, np. przy ruszaniu jest dużo wyższe niż innych pojazdów. Sprawność silnika elektrycznego jest o niebo lepsza niż spalinowego. Elektryki mają od razu pełną moc - maksymalny moment obrotowy. Moc auta elektrycznego z 47 Koniami mechanicznymi porównuje się z mocą 120-konnego Diesla.

  • 10 sekund do setki - nawet w najsłabszych elektrykach. Tesli za to wystarczą tylko 3 sek.

  • Dzięki umieszczeniu baterii trakcyjnej pod podłogą auta te mają paradoksalnie dość duży ciężar (połowa wagi auta to bateria) oraz nisko umieszczony środek ciężkości. Dzięki temu dobrze trzymają się drogi np. podczas szybszej jazdy na zakrętach.

  • Samochody elektryczne mogą wjeżdżać w zamknięte dla innych pojazdów ulice oraz dzielnice miast (np. strefa czystego transportu)

  • Elektryki wzbudzają zainteresowanie na ulicy. Na ogół nadwozia charakteryzują się nietuzinkowością, przyciągają wzrok. Poza tym możemy pochwalić się zielonymi tablicami rejestracyjnymi.

  • Import aut elektrycznych z zagranicy jest zwolniony z akcyzy.

  • Sieć ładowarek szybkich na prąd stały (DC) oraz wolniejszych punktów ładowania prądem zmiennym (AC) szybko rośnie. Można spokojnie planować sobie parkowanie pod ładowarkami podczas codziennych obowiązków, otrzymując w ten sposób często darmową energię.

  • Bardzo często takie ładowarki są zlokalizowane w atrakcyjnych do parkowania miejscach - tuż pod wejściami do marketów czy w ścisłych centrach miast. Parkując tam i ładując się zyskujemy podwójnie.

  • Bardzo ciekawą funkcją jest e-pedal, czyli funkcja hamowania rekuperacyjnego po puszczeniu pedału "gazu". Przez większość trasy możemy operować tylko jednym pedałem - przyspieszając i hamując zwalnianiem pedału. Przy okazji odzyskujemy energię. Dzięki temu jazda elektrykiem (pomijając skuteczność samego "paliwa") jest ekonomiczniejsza niż jazda samochodem spalinowym.

  • Samochód, który jedzie cały czas z góry, czy jest holowany zyskuje energię, którą można wykorzystać potem do jazdy.

  • Po połączeniu z instalacją fotowoltaiczną jeździmy całkowicie za darmo.

  • Niektóre nowsze modele elektryków posiadają elementy sterowania jazdą autonomiczną, a nawet autopiloty. Pojawiają się już pojazdy komunikacji publicznej jeżdżące całkowicie bez udziału człowieka - patrz wpis w blogu.

  • Ładowanie baterii jest stosunkowo szybkie - kiedy mówimy o szybkiej stacji DC. Porównując do standardowego ładowania z gniazdka, które trwa 6 godzin, naładowanie auta do 80% w 20 minut na szybkiej stacji naprawdę robi wrażenie. A krótkie przerwy w podróży czasem są nawet wskazane.

  • Wszystkie auta elektryczne można ładować ze zwykłego gniazdka 230V. Mało kto z nas może się pochwalić własną osobistą stacją paliw w garażu :)

  • Do planowania podróży czy zwykłego wyjazdu do miasta mamy bardzo pomocną aplikację PlugShare, ktora mocno ułatwia planowanie lądowania. Są tam zgromadzone informacje o większości ładowarek w Europie i na świecie, z możliwością sprawdzenia czy ładowarka jest zajęta, planowaniem tras bazując na naszym zasięgu oraz komunikatorem pomiędzy użytkownikami.

  • Zwykła wycieczka z rodzinką nad morze staje się wyprawą z przygodami, jeśli zaplanujemy ją z naszym elektrykiem.

  • Planowane są bezzwrotne dopłaty do zakupu nowych aut elektrycznych, nawet do 30% wartości samochodu *

* Prace nad ustawą w trakcie. 

 
903C7747-4E67-4B14-81F2-E0CBF2D66A00.jpe
 

Są też i wady jazdy elektrykiem:

  • Mały zasięg starszych, tańszych samochodów.

  • Czas potrzebny do ładowania daje się we znaki.

  • Trzeba zmieniać trasę pod kątem dostępności ładowarek.

  • Należy planować podróże - dalsza podróż autem elektrycznym musi być zaplanowana pod kątem wyboru trasy i miejsc ładowań.

  • Trzeba dbać o baterię - najbezpieczniejsze widełki stanu naładowania baterii wahają się od 20 do 80% SOC (state of charge)

  • Trzeba mieć gdzie się ładować - wciąż jeszcze w wielu miejscach mamy ograniczoną infrastrukturę. Ale nawet osoba mieszkająca w bloku bez garażu ma możliwość użytkowania samochodu elektrycznego. Wracamy wtedy do planowania - postojów i ładowania.

  • Początkowy koszt zakupu jest wysoki. Jednakże przy większej liczbie kilometrów robionych miesięcznie szybko się zwraca.

  • Trzeba wiedzieć co sprawdzać przy zakupie. Stan degradacji baterii SOH (state of health) jest naważniejszym czynnikiem.

  • Do sprawdzenia tego czynnika trzeba mieć odpowiednie urządzenia (interfejs OBD, najlepiej taki:  https://www.obdlink.com oraz odpowiednie do danego samochodu aplikacje.

  • Ilość autoryzowanych serwisów samochodowych czy mechaników gotowych zająć się naszym elektrykiem jest wciąż znikoma.

  • Używanie ogrzewanie czy agresywny styl jazdy ma duży wpływ na zmniejszenie zasięgu. Są jednak urządzenia ogrzewania pozasystemowego, które pomagają przetrwać zimowe miesiące :) Ale o tym w osobnym poście w blogu.